SUCCESUL ȘI VANITATEA SENZUALULUI

O posibilă supoziție.

Existențialitatea fiecăruia dintre noi se raportează la filozofia vieții, credință și universul fizic fundamental .  Acest summum de valori fizice și principii ideatice nu reprezintă un paradox al demersului imaginat, ci mai degrabă un punc “zero” de la care se impune un anumit tip de înțelegere modernă a înțelepciunii antice. Existența umană dezvoltă un anumit tip de certitudine cu trei vectori de referință: biologici, psihologici și sociali. Evoluția actualei civilizații umane, supusă unui traseu sinuisoidal, a pus în evidență primordialitatea unuia sau altuia din vectorii de referință umani sau relaționări diferite ale acestora .Interesele individuale, de grup sau societale au fost “amprentate”nu în mod obligatoriu pentru identificarea acestora, ci mai degrabă pentru evidențierea mijloacelor și formelor de supraviețuire biologică si dezvoltare umană. Conotațiile menționate cu caracter individual pot intra în numeroase situații ,în coliziune cu coordonatele de referință ale macrosocialului, ce fac trimiteri la factorii economici, financiari, politici,culturali, de comunicare socială ( inclusiv cea realizată prin mijloace de înaltă tehnologia), geopolitici, religioși, de timp liber sau diverse entități organizaționale( formale/informale), mai mult sau mai puțin cunoscute.

     Acest memento cu caracter introductiv ne induce sentimentul nevoii unei perspective istorice, psihologice și sociale în abordarea factorilor de performanță socială sau de grup, dar și a factorului de success individual. În cazul unor analize pragmatice vor trebui impuse  un set de metode, tehnici si teste specifice care să asigure o evaluare pertinentă dincolo de spațiul cunoașterii la nivelul simțului comun.

 Spațiul individual și social al succesului. Studiu de caz.

     Secolul al XX-lea a reprezentat spațiul temporal în care o serie de domenii ale cunoașterii din aria umană și socială ,au fost supuse unor noi abordări teoretice și conceptuale, dar și extinderii acestor căutări către noi domenii de interes. Dinamica acestor “mișcări” de ordin gnoseologic a fost una care a depăsit orice imaginație sociologică. Tipul de conveniență social adoptat impune persoana în centrul atenției,   ca actor social inițial și final, cu o multitudine de procese sociale asimilate. Aura proceselor psihologice asociate pot fi unice sau diverse, complexe și incongruente. Fiecare persoană  este unică, reprezentată de un “dat” natural, ce se completează cu o educație și socializare specifică, peste care se suprapun experiențele multivectoriale trăite .

Acceptând, în sens general, delimitările teoretice impuse raportate la persoană, vom putea “împinge” demersul supus atenției pe calea de urmat. Pe buzele zecilor de milioane de oameni se poate “citi” zi de zi: succes, factorul succes, principii de succes, evaluarea succesului, sursele succesului…Cu toate acestea nu există o paradigmă unică a succesului. Ci doar seturi de principii si….decizii personale.

Succesul coexistă în permanență cu eșecul, într-o dualitate socială oarecum contradictorie.  Succesul nu este o stare mentală și existențială permanentă. Pentru un succes de durată, efortul individual trebuie înglobat într-o  continuitate palpabilă și capacitatea de a reacționa rapid la noile provocări, dar si printr-o interiorizare adaptată realizării unei motivații puternice pentru atingerea scopului propus. Pe măsură ce succesele încep să apară, ne vom simți mai puternici mental. Descoperă singur această forță psihică formidabilă pe care o ai.

Acest tip de succes este doar logic și rational ,plasat în zona spațiului mental.

CINE SUNT EU?

„Întregul interes al rațiunii mele, atât speculativ cât și practic, este cuprins în următoarele trei întrebări:

1. Ce pot să știu?

2. Ce ar trebui să fac?

3. La ce am voie să sper? „

Immanuel Kant

Răspunsurile la aceste întrebări existențiale ale filozofului I. Kant îmi pot contura un profil nonconformist. A înșira toate documentele si actele  dobândite in timpul vieții este o activitatea simplistă de relevarea competențelor recunoscute oficial. Aceasta cale este necesară, dar  este suficientă pentru a parcurge cursa cu obstacole pe calea succesului?

1.“Ce pot ști?”

O frimitură din infinitatea imprevizibilă care ne copleșește , cu speranța de a mă afla permanent într-un status quo de gimnastică mentală ordonată. Sunt înconjurat de mult deșeu informațional ce nu trebuie reciclat, ci doar rejectat din propriul spațiu mental. Am o alternativă la afirmația anterioară? Posibil/probabil. Calea de urmat: doar căutarea riguroasă și selectarea informațiilor  ce îți pot fi utile în abordarea teoretico-conceptuală, metodologică sau pragmatică ,în gnoseologia zonei de interes sau preocupări. Aplic un set simplu de principii. Sunt analitic, sunt rațional, sunt logic, sunt critic.

2.“Ce trebuie să fac?”

 Sa nu mă  opresc niciodată din procesul mental sugerat anterior, înțeles ca un perpetuum mobile de speța I(  sau rangul I din legea mecanicii clasice). O bună prietenă imi scria recent: “May Your Passion And Purpose Forever Be Aliened, May You Possess The Power To Never Give Up!”. Transcendența timpului sau o proceselor cu care mă pot confrunta nu trebuie să reprezinte un motiv de” pauză “ în lungul drum al căutărilor mele înțelepte în spațiul fizic fundamental  căruia îi aparține atât Pământul ,cât și toate ființele care îl populează. Nu există limite. Doar cunoașterea umană are limite.

3.“Ce îmi este îngăduit să sper?”

 Că nu voi trăi să asist la epuizarea actualei civilizații umane. Ca voi avea o îndelungată oportunitate de a mă bucura de energia si lumina Soarelui din universul nostru. Celelalte componente ale trăirilor zilnice sunt incluse în filozofia vieții a fiecăruia dintre noi.  Sper că îmi este îngăduit să binecuvântez importanții zei din mitologia antică, cei care au dat un sens existențialității umane si societale actuale. Este imposibil să înțelegi întreaga noastră  devenire ancestrală. Cu cât mergi mai departe pe coridoarele cunoașterii, cu atât vei observa aproape intuitiv decadența „adevărului” istoric prezentat.

VANITATEA SENZUALULUI.

Sintagma propusă,” vanitatea senzualului”, nu reprezintă o contradicție în termeni prin raportarea la etimologia celor doua cuvinte. Utilizarea acestei sintagme în încercarea de a survola introspecția interioara a succesului mi se pare relevantă. Stima de sine si recunoașterea socială a acesteia impune o atitudine de acceptare , fie si indirectă a succesului.  Auto-realizarea  vine din plăcerea instinctivă a omului de a profita la maximum de propriile sale abilități,  poate și  pentru permanentizarea succesului. Sunt și specialiști  ce afirmă că cei care au atins acest nivel sunt poziționați într-o stare de transcendență. Potențialul lor este legat de potențialul speciei . Succesul individual reprezintă o permanentă conexiune de ordin psihologic între informațiile trimise de simțurile umane, percepția lor si analiza acestora la nivelul scoarței cerebrale. Reacția la astfel de stimuli externi poate fi instantanee sau limitată la un interval de timp. Sunt extrem de numeroase exemple când acest tip de feed back este însoțit de orgolii nemăsurate, trufie, înfumurare, ambiții zadarnice,o auto- impresie disimulată, un anumit tip de violență verbala etc. Este necesară o anumită delimitare între performanță si succes, chiar dacă în anumite situații acest proces este unul dificil.Spre exemplu,un campion olimpic a obținut o performanță remarcabilă, dar si un success personal. Dualitate întelegerii reflectă conexiunea fizic-psihologic și întelegerea acestui mecanism. Vanitatea necontrolată induce o supraestimare subiectivă a succesului, cu perspective de evaluări eronate (pentru viitor) cu privire la activitățile din zona afacerilor( de exemplu), pavând “mental” drumul către eșecul nedorit. Eșecurile( având  cauzalități multiple) genereaza numeroase drame umane, drame ce nu iși aleg subiecții, acestea fiind la dispoziția propriilor personalități și caractere. În majoritatea studiilor si cercetărilor publicate aceste aspecte sunt putin evidențiate. Comportamentul uman este supus in ultimile decenii unor evaluări si măsuratori standardizate. Factorul succes nu a constituit o excepție. Mediul academic si universitar a pus la dispozitie celor interesați astfel de instrumente ale cunoașterii, inclusiv prin metoda autoevaluării. Statutul de persoană de succes( la nivel global, zonal, regional, național, local), ipotetic, nu este unul pe viață.

A fost spusă într-un perimetru indeterminat temporal o poveste a unui gânditor ancestral…Succesul se întrevede într-un anumit tip de introspecție a eul-ui . Să materializăm afirmația. Gânditorul de la Hamangia*(acum 7000 de ani) sau…. adevărul(  succesul) de dincolo de orizont.

*)*)Vezi: https://www.youtube.com/watch?v=py9a1P6mVac

Textul reprezinta punctual de vedere al autorului.

Sir.Velemir Radovan, PhD.

Sociologist – University of Bucharest,
Faculty of Philosophy, Sociology specialization. PhD. in Social and Political
Sciences – Sociology, University of Bucharest.

Jobs in public institutions, education,
research. Publications: books, research, studies, essays.

AMBASSADOR,GRAND KNIGHT AND DEPUTY OF THE
DELEGATION OF ROMANIA at
Royal House of
MacDonnell Lamont Couto d’ Chandos
, The Military Order Templar Knights of the Lords
Lamont Couto, SOVEREIGN ORDER UK

Global Goodwill Ambassador; Humanitarian
Sociologist

Post Views: 87